Stran s hidrogeniranimi maščobami

O transmaščobah je zadnje mesece k sreči veliko govora. In morda bo akterjem uspela celo njegova prepoved. Vendar- zmerno uživanje priporočenih maščob je v skladu s prehranskimi smernicami del uravnotežene prehrane. A kot se vse bolj zavedamo, se v naši prehrani z uporabo delno hidrogeniranih maščob pojavljajo tudi neželene transmaščobe, ki so dokazani dejavnik tveganja za razvoj srčno-žilnih bolezni, zato je treba njihovo prisotnost v prehrani omejiti na čim nižjo raven.

Hidrogenirane maščobe

Kaj so in kako nastajajo transmaščobe?

Rastlinska olja so občutljiva živila oziroma sestavine živil, predvsem na zraku in svetlobi so dovzetna za procese kvarjenja – avtooksidacije, ki vodijo do poznane žarkosti. Zaradi potreb živilske industrije po bolj stabilnih maščobah in maščobah, ki se lažje oblikujejo, se olja lahko delno ali v celoti hidrogenirajo. Tako nastanejo trdne ali poltrdne maščobe, ki so bistveno bolj obstojnejše in zato bolj zaželene v prehrambenih izdelkih. Kot stranski produkt delne hidrogenacije nastajajo t. i. transmaščobe, ki so postale del naše prehrane. Transmaščobe nastajajo tudi pri dalj časa trajajočem segrevanju rastlinskega olja na višjih temperaturah, npr. pri cvrtju. S transmaščobami se človek sicer srečuje že dolgo, saj jih naravno najdemo v mesu in mleku prežvekovalcev, kar je posledica delovanja mikroorganizmov v njihovem prebavnem traktu, vendar te ne predstavljajo groženj zdravju. Kje jih torej lahko najdemo? V kakšnih rogljičkih, napolitankah, piškotih, pomfriju, tortice, ocvrto meso, margarina,…

Za postopke delnega hidrogeniranja maščob, ki se žal še vedno uporabljajo z namenom podaljševanja obstojnosti in izboljševanja teksture prehrambenih izdelkov, obstaja že vrsta novejših tehnologij in surovin, s katerimi se vsebnost transmaščob v končnih izdelkih uspešno zmanjšuje ali celo izboljšuje maščobnokislinska sestava, ki je za zdravje bolj ugodna.

Inštitut Nutris: Trans maščobne kisline in zdravje

»Čeprav je industrija s postopkom hidrogenacije umetno pridobila stabilnejši značaj maščobe v poltrdem stanju, pa na drugi strani v zadnjem času raziskovalci odkrivajo vedno več dokazov, da so trans maščobne kisline zdravju škodljive, celo bolj kot naravno nasičene maščobne kisline. Trans maščobe so povezane z nastankom srčno-žilnih bolezni, saj rušijo razmerje med dobrim (HDL) in slabim (LDL) holesterolom v krvi in dokazano dvigujejo raven LDL holesterola. Poleg tega so v analizah in testiranjih pomnjenja ter delovanja možganov pri starostnikih odkrili, da so imeli tisti z višjim deležem trans maščobnih kislin v telesu težave s pomnjenjem in normalnim delovanjem možganov kar lahko vodi do Alzheimerjeve bolezni. Bistveno boljše rezultate delovanja možganov so imeli tisti, pri katerih so ugotovili višje koncentracije zaščitnih faktorjev kot so vitamini B, C, D, E in omega-3- maščobne kisline.«