Deset zelišč za boljši spomin

Mnogi ljudje izgubo spomina povezujejo s staranjem, mi pa vam predstavljamo deset zelišč za boljši spomin. A ne glede na to ali gre za občasno pozabljivost ali izgubo kratkoročnega spomina, se moramo zavedati, da obstajajo posebni dejavniki, ki lahko to povzročijo celo v mladosti, namesto da bi izgubo spomina zgolj pripisovali naravnemu upadu kognitivnih funkcij. Ti vzroki so lahko alkohol, droge ali tobak, določena zdravila, nespečnost, stres in depresija, pomanjkanje hranil, poškodbe glave, kapi in demence. Zato vam bomo v dveh delih predstavili zelišča, ki vam pri tem lahko pomagajo.

zelišča

Ginseng

Laboratorijski poskusi so dokazali, da je lahko ginseng učinkovit v boju proti poslabšanju spomina. Miši, ki so dobile odmerke ginsenga, so pokazale izjemne izboljšave spomina pri nalogah v obliki vodnih labirintov in pokazale, da aktivirajo nevrotransmiterske aktivnosti, ki spodbujajo izboljšanje spomina.

Žajbelj

Strokovnjaki menijo, da žajbelj vsebuje aktivne sestavine, ki stimulirajo kemikalije, ki sprožijo prenos sporočil v možganih. Prepričani so tudi, da pomaga bolnikom z Alzheimerjevo boleznijo. Poskusi so pokazali, da žajbelj spodbuja iste možganske kemikalije, ki upadajo, ko je človek zbolijo za Alzheimerjevo boleznijo.

Zeleni čaj

Tudi zeleni čaj je že od nekdaj znan po svojih antioksidativnih lastnostih. In najnovejše študije le še potrjujejo to ugotovitev. V marcu 2013 je znanstvena raziskava pokazala, da ekstrakti zelenega čaja pomagajo zaščititi beljakovine in maščobe pred dejavniki, povezanimi s starostjo, ki jih povzroča oksidacija. Živali, ki şo jih zdravili s temi ekstrakti, so pokazale boljše prostorske sposobnosti učenja in študije kažejo, da ta rastlina lahko zaščiti hipokampus (del možganov, ki ima vlogo pri učenju in spominu) pred starostnim pešanjem.

Azijski vodni popnjak

Rastlina, imenovana tudi gotu kola, obljublja odlične rezultate pri izboljšanju spomina in izboljšanju možganskih funkcij. Na splošno pa ta močna zel pomaga pri izboljšanju mentalnih funkcij. V tradicionalni kitajski in ajurvedski medicini se uporablja za pomladitev duha in telesa in se šteje med zelišča za ‘anti –aging’ oziroma boj proti staranju. Glede na študije vsebuje določene snovi, ki povečujejo moč možganov in izboljšujejo cirkulacijo krvi v možganih , kar ima za posledico boljši spomin, koncentracijo, inteligenco in razpon pozornosti.

Zimzelen

Znan je po protispastičnih, protibakterijskih in pomirjevalnih učinkih, pa tudi kot zel proti raku. Med njegove skrite lastnosti pa spada izboljšanje spomina. Njegova semena in listi vsebujejo vinkamin, ki redči kri, kar izboljšuje cikrulacijo krvi v možgane in spodbuja boljše izkoriščanje kisika. Nekateri raziskovalci trdijo, da pri izboljšanju spomina deluje kot ginko biloba. Preprečuje kakršno koli poškodovanje krvnih žil in s tem preprečujeje demenco in senilnost, poleg tega pa spodbuja možgane, da absorbirajo več hranilnih snovi, ki bistveno izboljšuje funkcionalnost možganov.
Tudi če je izguba spomina lahko vezana na različne vire, jo lahko na srečo še ustavimo ali celo zmanjšamo z ustreznim zdravljenjem v skladu z vzroki. Še nekaj zelišč, ki vam bodo pri tem v pomoč in ki jih uporavljajo ne le tradicionalni zeliščarji skozi stoletja, pač pa so tudi klinično dokazani (v številnih študijah), kot varna in učinkovita.

Ginko (Ginkgo biloba)

Prehranska dopolnila ginka so med najbolj priljubljenimi zdravili rastlinskega izvora tako v Evropi kot v Ameriki. Med njegove številne terapevtske koristi spada tudi krepitev spomina. Znanstvene raziskave so dokazale, da pomaga pri izboljševanju spomina in razmišljanja ljudem z Alzheimerjevo boleznijo ali vaskularno demenco, saj ščiti živčne celice, ki jih te bolezni poškodujejo, da se izboljša učenje, dnevne aktivnosti, socialno vedenje in zmanjšajo občutki depresije. Laboratorijski testi dokazujejo tudi izboljšanje krvnega obtoka po centralnem živčnem sistemu, kar spodbudi razvoj in delovanje možganov.

Rožni koren

Ta rastlina ima dolgo zgodovino uporabe pri zdravljenju različnih vrst bolezni. Rožni koren je poznan kot eden izmed najboljših zelišč, ki izboljšujejo spomin. Nekateri ljudje so to zel nazivali z Aronovo palico ali celo zlatim korenom. Nedavne znanstvene študije trdijo, da ima sposobnost lajšanja depresije in izboljšanje osredotočenosti in spomina.

Bacopa oz. brahmi

Številne študije so dokazale učinkovitost bacope pri izboljšanju spomina in mentalnih funkcij. V ajurvedski medicine so že od starih časov uporabljali brahmi za hitrejše učenje ter izboljšanje koncentracije in spomina. Ena od raziskav, izvedena v Avstraliji, je pokazala, da pride ob uživanju do bistvenega izboljšanja verbalnih sposobnosti, hitrosti predelovanja informacij in spomina. Danes jo pogosto uporabljajo pri zdravljenju težav s spominom.

Rožmarin

Ta rastlina je več kot le aromatična začimba. Rožmarin se tradicionalno uporablja tudi za izboljšanje spomina. Znanost podpira to tradicijo, saj ima podobno kot ginko, rožmarin antioksidativne lastnosti, ki nevtralizirajo proste radikale. Ena od študij kaže, da se ob uporabi rožmarina v aromaterapiji, zmanjša raven kortizola in s tem tudi občutki tesnobe. Druga študija je preverila uporabo rožmarina v kombinaciji z drugimi eteričnimi olji, in ugotovila, da ublaži stres in povečuje koncentracijo in spomin pri podiplomskih študentih zdravstvene nege.

Borovnice

Ne le, da so slastne, tudi zdrave so! Sodobne znanstvene raziskave so pokazale, da borovnice vsebujejo močne sestavine, kot so flavonoidi , ki so učinkoviti pri krepitvi sposobnosti učenja , kognitivnih funkcij, verbalnega razumevanja, numerične sposobnosti, sprejemanja odločitev in spomina. Poleg tega raziskave kažejo, da redno uživanje flavonoidov pomaga pri upočasnjevanju upadanja kognitivnih sposobnosti in nudi zaščito pred boleznimi, kot so demenca, Parkinsonova in Alzheimerjeva bolezen. V študiji, izvedeni na univerzi Harvard , so dokazali, da uživanje borovnic pomaga pri povečevanju intelektualnega potenciala.