Nevarna utrujenost za volanom

V oktobrski številki Zdravja smo pisali o spalni apneji in nevarnostih slabega spanja. Slovenska skupina za spanje pri Slovenskem zdravniškem društvu sodeluje v EU projektu, katerega namen je ozaveščanje voznikov, da je zaspanost med vožnjo nevarna, da jo je potrebno prepoznati in da jo lahko uspešno zdravimo. Gre za evropski projekt ESRS (evropske zveze za raziskave spanja), v katerega je vključenih 18 evropskih držav.

utrujenost za volanom

Slovenija pri tem sodeluje, saj je problem zaspanosti pri naših voznikih pogosto zanemarjen. Projekt v Sloveniji med drugim podpirata Ministrstvo za zdravje (ki zagovarja zakon za voznike, ki jasno prepoveduje vožnjo zaspanim voznikom) in Javna agencija za varnost v prometu. Avtobus »Wake up bus«, o katerem smo pisali v oktobrski številki, je tako svojo pot začel 3. oktobra na Portugalskem in jo zaključil 15. oktobra v EU parlamentu v Bruslju, kjer bo tudi zaključek akcije. Namen so postanki po evropskih mestih, kjer bodo potekale akcije ozaveščanja prebivalstva. V Ljubljani se je avtobus ustavil na Kongresnem trgu, 9. oktobra dopoldan.

Poklicni vozniki

Kar deset do dvajset odstotkov poklicnih voznikov je  med vožnjo že zaspalo za volanom. Ocenjujejo celo, da je vsak tovornjak v svoji življenjski dobi udeležen v vsaj eni prometni nezgodi, povzročeni zaradi zaspanosti za volanom. Če ste poklicni voznik, potem takrat, kadar med vožnjo začutite zaspanost, vsekakor ustavite in zaspanosti ne poskušajte premagati, saj imate pravzaprav minimalne možnosti, da v tem boju »zmagate«. Ko je telo utrujeno, preprosto potrebuje počitek. Raje čim prej ustavite vozilo na varnem mestu in odspite kakšnih petnajst minut ter spijte kavo in šele potem nadaljujte vožnjo.

Pomanjkanje spanja je pri poklicnih voznikih zelo pogosto. Pojavi se kot posledica neurejenega ritma spanja in slabih pogojev za spanje, dela v izmenah ter tudi pritiska na povečanje števila delovnih ur, s čimer se zmanjša čas za počitek in spanje. Celih deset odstotkov poklicnih voznikov sploh ne spi v noči pred potovanjem, kar pomeni visoko tveganje. Nočno spanje, ki je krajše od petih ur, poveča možnost prometne nezgode za kar 4,5-krat! 24-urna nenehna budnost povzroči napake pri vožnji, ki so podobne tistim, ko je raven alkohola v krvi 1,00 g/L.

Spalna apneja

Ste vedeli, da je tveganje za povzročitev prometne nezgode zaradi zaspanosti za volanom je pri voznikih z apnejo v spanju 2- do 7-krat večje kot pri zdravih ljudeh. Čeprav zaspanost za volanom kot povzročitelj prometnih nezgod ni splošno priznana in je ne najdemo v uradnih evidencah, je povezana s približno 20 odstotki vseh prometnih nezgod na cestah in je eden glavnih vzrokov prometnih nezgod s smrtnim izidom, še posebej na avtocestah.
Spalna apneja je stanje, pri katerem se zaradi ohlapnosti žrelnih struktur občasno pojavljajo zapore dihanja. Te bolnika vso noč zbujajo oziroma dramijo in prekinjajo njegovo spanje. Njegova dolžina spanja je enaka, težava se skriva le v kakovosti tega spanca. Spalna apneja se običajno kaže kot smrčanje in utrujenost čez dan. Ni le nevarna za vožnjo in splošno utrujenost, pač pa lahko pripelje do bolezni srca, visokega krvnega pritiska in kapi, zato nujno obiščite zdravnika, če se vam zdi, da bi lahko imeli to težavo.

Edini učinkovit ukrep proti zaspanosti za volanom pa je spanje. Ko se namreč zaspanost za volanom že razvije, se je težko izogniti, da ne bi nenadoma in brez opozorila zaspali.