Pacienti bomo lahko vplivali na kakovost zdravstvenega sistema

V novi raziskavi, ki jo izvaja Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ), bomo od 18. do 29. marca 2019 pacienti delili svoje izkušnje pri obravnavi v specialističnih ambulantah.

Pacienti bomo lahko vplivali na kakovost zdravstvenega sistema

Pilotna raziskava je pokazala nezadovoljstvo

Ugotovitve raziskave bodo, kot navaja NIJZ, »prispevale k prepoznavanju dobrih praks v slovenskem zdravstvu in priložnosti za izboljšanje kakovosti zdravstvene oskrbe«. Pilotno raziskavo so sicer izvedli že novembra 2018, ko so podatke zbirali v šestih različnih specialističnih ambulantah. Takrat so pacienti tožili predvsem nad čakalnimi dobami, slabimi odnosi med zdravnikom in pacientom, zastarelimi prostori, previsokimi stopnicami, slabo tehnično opremo, nezmožnostjo komunikacije preko e-maila, nad časom, ki ga zdravnik namenja pacientu ter nad nezmožnostjo določanja termina obravnave. Ugotovili so tudi, da več kot polovica anketirancev na obravnavo, na katero so bili predhodno naročeni, čaka več kot 15 minut.

Pacient kot osrednja točka v zdravstvenem sistemu

Raziskave takšne razsežnosti pa v Sloveniji do zdaj še ni bilo, zastavili pa so jo tako, da bo prvi del, razvit v okviru projektov PREMs in PROMs, potekal v zdravstvenih domovih, splošnih bolnišnicah, obeh univerzitetnih kliničnih centrih in pri zdravnikih s koncesijo, zanimala pa jih bo izkušnja pacientov, ki niso bili hospitalizirani. Po pregledu bodo prejeli pismo z vabilom za sodelovanje, naj izpolnijo spletno ali papirnato verzijo vprašalnika.

Na uradni spletni strani NIJZ so zapisali, da so »številne evropske države čedalje bolj osredotočene na vlogo pacienta kot osrednje točke v zdravstvenem sistemu, kar se kaže pri večji vključenosti pacientov pri odločanju in ocenjevanju zdravstvenega procesa«. To želijo doseči tudi v Sloveniji, kajti čeprav v zdravstvenem sistemu zbiramo veliko podatkov o tem, kako sistem deluje, vseeno nimamo dovolj podatkov o izkušnjah in počutju pacientov ter o njihovem mnenju, kaj bi lahko spremenili, da bi se počutili bolje.

Slovenija ne blesti

Na NIJZ upajo, da bodo s to raziskavo lažje prepoznali težave v sistemu in s tem posledično pripomogli k boljšem počutju pacientov. Zagotavljajo, da je raziskava povsem anonimna, do osebnih odgovorov pa ne bodo imeli vpogleda niti zdravstveni izvajalci. V Evropi sicer, po navedbah Euro Health Consumer Index 2017, po kakovosti zdravstvene oskrbe na prvem mestu kraljuje Nizozemska, pred Švico in Dansko, Slovenija pa se uvršča v zlato sredino, takoj za Veliko Britanijo, na 17. mesto. Na zadnjem, 34. mestu, je Romunija.