25. maj, je bil svetovni dan ščitnice

Leta 2008 sta Evropska zveza za ščitnico (ETA) in Ameriška zveza za ščitnico (ATA) združili moči in se odločili, da bodo en dan v letu po vsem svetu posvetili žlezi ščitnici ter njenim številnim in pogosto nevidnim simptomom. Od leta 2009 je tako 25. maj svetovni dan ščitnice. Podpirajo ga vse podobne ustanove. Njegov podaljšek je tudi Mednarodni teden osveščenosti o ščitnici.

Svetovni dan ščitnice

V Sloveniji ima težave s ščitnico okoli 250.000 ljudi, vendar mnogi sploh ne vedo, da je vzrok zanje nepravilno delovanje ščitnice – se pravi, ali ščitnica deluje prekomerno (hipertiroza) ali premalo aktivno (hipotiroza). Težave imajo najpogosteje ženske med 20. in 50. letom. Vzrok za nepravilno delovanje ščitnice so lahko geni, stres, avtoimunski napadi, strupi v okolju, vendar jih čisto natančno ni mogoče ugotoviti.

Simptomi

Težave s ščitnico, ki jih imate, in so morda povezane s ščitnico, med drugim so:

Hipertiroza: živčnost, tesnobnost, težave s koncentracijo, nespečnost, povečanje apetita, izguba teže, obilno potenje, človeku je ves čas vroče, driska.

Hipotiroza: izguba želje po spolnosti, pozabljivost, utrujenost, zaprtost, pomanjkanje apetita, mrzlica, depresija, zaspanost, boleče okončine ali mišice, mravljinčenje, omrtvelost, visok holesterol, težave s srcem, tanjšanje in izpadanje las.

Težave s menstruacijo, zvišan krvni tlak: za oboje je lahko kriva preveč ali premalo aktivna ščitnica.

Dela 24 ur na dan

Naloga ščitnica, majhne endokrine žleze metuljaste oblike, ki se ovija okrog sapnika, je tvorba ščitničnih hormonov tiroksina (T4) in trijodtironina (T3), ki skrbita za vse nujne presnovne procese, ter kacitonina, ki ima pomembno vlogo pri homeostazi kalcija v telesu. Življenje brez ščitničnih hormonov je nemogoče.

V letu dni ščitnica proizvede za čajno žličko hormonov, od katerih pa je odvisen metabolizem vsake celice v telesu, 24 ur na dan. Hormoni ščitnice urejajo porabo energije v skoraj vseh telesnih organih in tkivih.

Ljudje, ki imajo težave s ščitnico, naj bi se izogibali hrani, ki vsebuje gluten, pa tudi hitri in predelani hrani. Svetujejo jim uživanje mlečnih izdelkov, brazilskih oreščkov, rib, jajc in, če ga jeste, piščančjega in govejega mesa.