Išias – bolečina v hrbtu, kot bi vas zabodli z nožem

Ko se je sklonila in pobrala svinčnik s tal, jo je zabolelo v križu, kot da bi jo nekdo zabodel z nožem. Pomislila je, da ima morda išias. Zaradi hude boleče se je težko vzravnala. Ko se je, je začutila, da jo boli tudi v levi polovici zadnjice. Bolečina se je širila po levem stegnu navzdol. Tako je svoje težave opisala komaj dvaintrideset let stara ženska.

Vir težav je v hrbtenici, ki je temelj našega gibanja. Težave z njo se izražajo tudi z bolečinami v križu, rokah in nogah. Aleksander Jošt, dr. med., specialist kirurg, ki dela na travmatološkem oddelku Kliničnega centra v Ljubljani: “Pri različnih težavah s hrbtenico gre največkrat za degenerativne oziroma starostno obrabne spremembe, ki se pojavijo z leti. Pri nekaterih že kmalu po tretjem desetletju. K temu prispeva še dejstvo, da smo tudi na Slovenskem ljudje pogosto pretežki, se premalo gibamo in se pri branju in pisanju, predvsem pri delu z računalniki, pogosto grdo oziroma nepravilno držimo.” Zato postajajo bolečine v hrbtu v razvitih državah, tudi v Sloveniji, že prava epidemija.

Rešitev za išias je vadba

išias“Bolečine v hrbtu, ki sevajo na različne načine, bi si lahko marsikdo olajšal brez protibolečinskih tablet, in to predvsem s primerno telesno težo, z veliko gibanja oziroma vsakodnevno vadbo,” poudarja strokovnjak. Hrbtenica je namreč kot ustvarjena za gibanje, upogibanje in vrtenje. Gibanje hrbtenico krepi, jo razteza, maže in hrani. Redna vadba, ki ne krepi le mišic, pač pa tudi kosti, odpravi bolečine in celo že okvare v hrbtenici.

Vendar vsako gibanje ni koristno. “Najboljše je raznoliko gibanje: hoja, tek in tek na smučeh, plavanje in kolesarjenje. Športi z večjo enostransko obremenitvijo (tenis, golf, košarka …) so brez predhodne telesne pripravljenosti ter ogrevanja za hrbtenico škodljivi.”

Strokovnjak meni, da je treba vaditi od rane mladosti do konca življenja. Vendar nikoli takrat, kadar zelo boli. Če je bolečina nenadna in huda, si lahko del hrbtenice ali sklepa hladite z zamrznjeno želatino, zavito v krpo. Če vas hrbtenica ali sklep boli dalj časa, si lahko obolelo mesto grejete, prav tako z želatino, zavito v krpo.

Ukleščen živec

Okvare spodnje ledvene hrbtenice lahko povzroča pritisk na korenine, ki sestavljajo ishiadični živec. “Draženje ishiadičnega živca oziroma pritisk nanj imenujemo tudi išias. Bolečina se vleče po poteku živca od sedala prek zadnje strani do pete.” Največkrat še pred išiasom nastopijo ostre bolečine v križu ali lumbalni regiji (lumbago). Napadi so lahko bolj ali manj pogosti. Obstajajo tudi bolniki, pri katerih je išias edino znamenje obolenja diskusa (medvretenčne ploščice).

“Išias je predvsem bolezenska tegoba ljudi zrelih let, saj so vzrok za to predvsem degenerativne ali starostne spremembe hrbtenice. Največkrat gre za degenerativne spremembe medvretenčne ploščice, ki uklešči živec. Ukleščijo se lahko tudi živci v vratnem delu hrbtenice, kar vpliva na hude bolečine v ramenih in rokah, ” pove sogovornik.

Ko draženja ni več, bolečina mine. Včasih se to kmalu zgodi, a včasih še po tednu dni ne. Takrat je treba k zdravniku. Vendar ga večina obišče že prej, saj so bolečine, značilne za išias, hude:  zbadajoče, sevajoče, pekoče, prekinjajoče ali trajne. Bolečina seva navadno skozi zadnjico, navzdol po zadnji strani stegna in meč, pogosto celo do stopala. Lahko prizadene le eno ali včasih tudi obe strani telesa. Kašljanje, kihanje, sklanjanje, dvigovanje težkih bremen in fizična dejavnost pogosto išias poslabšajo.

Bolnika zdravnik najprej natančno pregleda. Pri diagnozi si običajno pomaga z rentgenskim slikanjem, laboratorijskimi preiskavami in če je potrebno tudi z magnetno resonančno preiskavo. Potem se – tudi glede na jakost bolečin in vzrok obolenja – odloči za zdravljenje.
“Sprva navadno vedno poskusimo s tako imenovanim konzervativnim zdravljenjem: fizioterapijo, hujšanjem, če je bolnik pretežek, predpišemo vsakodnevno izvajanje predpisanih vaj in podobno. Pri večjih težavah pridejo na vrsto tudi različne operacije, vendar morajo vsi bolniki (tudi operirani!) nujno spremeniti življenjski slog,” je poudaril sogovornik.

Išias

Kako preprečiti težave

  • Preden zjutraj vstanete, se še v postelji večkrat pretegnite.
  • Vsak dan, najbolje zjutraj, telovadite.
  • Nikoli ne telovadite z vso močjo, če vas boli hrbtenica. Vendar je lahko mirovanje bolj škodljivo kot gibanje, ker takrat izgubite še tisto moč mišic, ki vam jo daje telesna dejavnost.
  • Vrhunski šport je za hrbtenico škodljiv.
  • Vsak odvečni kilogram nosi na sebi vaša hrbtenica, zato tudi s primerno hrano (sadje, zelenjava, mleko, mlečni izdelki) ohranjajte primerno telesno težo in zdravje kosti.
  • Težka bremena dvignite v počepu ali polpočepu z močjo mišic nog.
  • Težke predmete prenašajte na hrbtu v nahrbtniku in ne v rokah. Lahko si kupite tudi nakupovalni voziček.
  • Slabo držo lahko zavestno popravimo.
  • Pri pisalni mizi ali v avtu sedite vzravnano, tako da s sedalom pritiskate na rob naslonjala, hrbet (ledveni in spodnji del trupa) naj se naslanjata na naslon, stopala so plosko na tleh in kolena nekoliko višje od kolkov.
  • Med sedenjem v službi ali doma večkrat vstanite in se pretegnite ali sprehodite.
  • Delovna površina (na primer kuhinjsko korito) naj bo v pravilni višini.
  • Nosite obutev z dobro oporo za stopala (pete naj bodo visoke največ pet centimetrov).
  • Vzmetnica naj bo dovolj trda, da bo nudila hrbtenici oporo, hkrati pa tako mehka, da se bo prilagodila vašim krivinam.

Kako si pomagamo sami

  • Dokler boli, jemljite tablete proti bolečinam in se gibajte, če lahko.
  • Dvignite stegnjeno nogo (prste obrnete proti glavi, kolikor pač gre brez bolečine) in nogo tako držite minuto ali dve. Potem jo počasi položite nazaj. Naslednjič dvignite nogo še malo višje. Opazili boste, da gre lahko noga vsakič višje. Ob taki vaji, ki zahteva nekaj časa in potrpljenja, se živec začne sproščati iz položaja, v katerem je ukleščen.
  • Masirajte boleči del izmenično z ledom (lahko kupite želatino, ki jo hranite v zamrzovalniku) in vročim termoforjem.
  • Pomaga tudi masaža izkušenega maserja.