Kako prenehati z dojenjem s čim manj stresa za otroka?

Podobno kot mnoge druge stvari v življenju ima tudi dojenje svoj začetek in konec. Jasno je, da otroka ne morete dojiti v nedogled, vendar je lahko proces zaključevanja tega obdobja za marsikatero mamo precej naporen, še bolj pa verjetno za otroka. Razumeti morate, da opustitev oziroma prenehanje dojenja za otroka pomeni precejšnjo spremembo, zato je dobro, da se procesa lotite postopoma in s premišljenim načrtom.

Prenehanje dojenja

Izberite primeren čas za prenehanje dojenja

Težko je govoriti o zelo konkretni starosti otroka, ki naj bi bila primerna za prenehanje dojenja. Tako je dobro, da se pred opustitvijo dojenja posvetujete tudi z otrokovim pediatrom, saj je vsaka situacija nekoliko specifična. Kljub vsemu pa obstaja nekaj splošnih smernic, ki jih je smiselno upoštevati. Če je to mogoče, naj otrok prvih 6 mesecev uživa izključno materino mleko. Večina žensk nato nadaljuje z dojenjem vsaj do otrokove dopolnitve enega leta starosti, seveda v kombinaciji z uvajanjem goste hrane.

Otroci, ki so starejši od enega leta, materino mleko običajno dojemajo kot nekaj, kar jim daje uteho, torej ne gre več za osnovni vir hranilnih snovi, mleko pa obenem ni več tako pomembno za krepitev imunskega sistema. Pogosto se sicer dogaja, da ženske prenehajo z dojenjem zaradi družbenih pritiskov, zato vam svetujemo, da pridobite strokovno mnenje, namesto da podležete vplivu ljudi, ki težko ocenijo, kaj je zares najbolje za vas in vašega otroka.

Poskrbite za zadostno oskrbo otroka s hranilnimi snovmi

Kadar dojenje zaključite pred otrokovim prvim letom starosti, je priporočljivo oziroma skoraj nujno, da otroku zagotovite ustrezen nadomestek materinega mleka. Pazite, da ne boste posegali po nadomestkih, ki lahko sprožijo alergijsko reakcijo pri otroku. Če otrok uživa tudi gosto hrano, pa morate biti pozorni tudi na izbiro dovolj raznolikih živil. Zadosten vnos pomembnih hranilnih snovi bo med drugim precej olajšal opuščanje dojenja.

Omejitev vseh stresorjev

Priporočamo vam, da se opuščanja dojenja lotite v obdobju, ko v otrokovem življenju ni posebnih stresnih dejavnikov. Čas, ko ste na počitnicah, torej izven otrokovega znanega okolja, zagotovo ni najboljša izbira. Podobno pa velja tudi za obdobja, ko ste sami pod večjim stresom kot običajno. Takrat se boste namreč zelo težko osredotočili na otrokove potrebe in mu olajšali celotni proces. Dobro je, da v obdobju opuščanja dojenja z otrokom preživite več časa kot običajno, saj mnogi otroci takrat postanejo precej prestrašeni in tako potrebujejo vašo bližino. Smiselno je, da načrtujete, da bo proces opuščanja dojenja trajal vsaj nekaj tednov, čemur lahko nato prilagodite svoj urnik.

Z opuščanjem dojenja začnite ponoči

Sprva poteka dojenje otroka pogosto tudi ponoči, sčasoma pa lahko začnete intervale med posameznimi nočnimi dojenji podaljševati. Dobra stran tega je seveda ta, da boste manj utrujeni, otrok pa se bo postopoma navajal na to, da dojenje ni mogoče ob vseh urah dneva. Postopoma lahko začnete zmanjševati tudi število dnevnih seans dojenja. Seveda morate pri tem poskrbeti, da otrokova oskrba s hranili ne bo trpela zaradi manj pogostega dojenja. Vsekakor pa vam odsvetujemo, da z dojenjem prekinete kar čez noč. To lahko namreč privede do številnih težav, med drugim celo do mastitisa. Seveda pa je to tudi velik psihični šok za otroka, zato vam priporočamo, da se opuščanja dojenja lotite postopoma in z dobršno mero potrpežljivosti.

Uporabljajte prsno črpalko

Med prenehanjem dojenja si lahko pomagate tudi s prsno črpalko. Najbolje je sicer, da izčrpate le manjšo količino, saj bo to počasi zaustavilo tvorbo mleka. Pogosto zadostujeta že 2 minuti črpanja oziroma naj črpanje traja tako dolgo, dokler morebitna bolečina/napetost v prsih ne popusti. Iztisnjeno mleko lahko nato ponudite otroku in tako preskočite eno seanso dojenja, kar po pripomoglo k temu, da se bo vaša zaloga mleka zmanjševala hitreje. Če vam zgolj uporaba prsne črpalke ne pomaga, jo lahko kombinirate tudi z določenimi naravnimi metodami za zmanjševanje napetosti. Ena od možnosti je na primer ta, da poskusite na prsi položiti predhodno ohlajene zeljne liste. Pomaga vam lahko tudi topla kopel pred dojenjem in hladni obkladki po dojenju.

Pravočasno prepoznajte nevarnosti

Čeprav je opuščanje dojenja precej stresno, pa je zelo redko tudi nevarno. Vendar pa lahko žal v nekaterih primerih pride do vnetja oziroma bakterijske okužbe dojk (znano kot mastitis). Če zaznavate simptome, kot so povišana telesna temperatura, izrazito otekanje prsi, ki so rdeče in vroče, ter zelenkast in smrdljiv izcedek iz prsi, je vsekakor skrajni čas, da obiščete zdravnika.

Preberite tudi: Dojenje: pomanjkanje mleka in mastitis