DomovPsihologijaPsihoterapija: Kako se pripraviti na terapijo?

Psihoterapija: Kako se pripraviti na terapijo?

Ali ste se pred nedavnim odločili za psihoterapijo? Razmišljanje o prvem obisku lahko sproža precejšnje stiske, če ne veste, kako poteka psihoterapija in kaj pričakovati ter kako se pripraviti na proces. Spodnji nasveti lahko tako nekoliko olajšajo čakanje na prvo srečanje s terapevtom …

Kaj je psihoterapija?

Psihoterapija je oblika zdravljenja, pri kateri se uporabljajo različne psihološke metode in tehnike za obravnavo čustvenih težav, motenj vedenja in psihičnih motenj. Namenjena je izboljšanju psihološkega počutja posameznika, krepitvi sposobnosti obvladovanja stresa, reševanju osebnih težav in konfliktov ter spodbujanju osebne rasti in razvoja.

- Oglas -

Zdravljenje je lahko kratkoročno ali dolgoročno, odvisno od narave težav in ciljev terapije. Psihoterapija se lahko izvaja individualno, v paru ali skupini in je lahko koristna pri številnih duševnih zdravstvenih težavah, kot so anksioznost, depresija, travme, težave z odnosi in samopodobo.

Kako poteka odnos terapevta in pacienta?

Psihoterapevt in pacient oziroma stranka običajno sodelujeta v zaupnem terapevtskem odnosu, ki je osredotočen na razumevanje notranjega sveta osebe na terapiji, njenih izkušenj, občutkov in prepričanj. Psihoterapevti uporabljajo različne pristope in metode, ki se lahko razlikujejo glede na tip terapije, kot so kognitivno-vedenjska terapija, analitična psihoterapija, gestalt terapija, humanistična psihoterapija in druge.

1. Razmislite o tem, kaj od terapije pričakujete

Med prvim srečanjem vas bo psihoterapevt najverjetneje vprašal, kaj od terapije pričakujete oziroma kateri so glavni razlogi, zaradi katerih ste se odločili za terapijo. Ni sicer nujno, da so vaši cilji povsem jasno definirani, vendar je dobro, da vsaj okvirno veste, kaj želite doseči s terapijo. Terapevt bo namreč tako lažje oblikoval najustreznejši program. Obenem je priporočljivo, da si zapišete glavne težave, s katerimi se spopadate (na primer različne simptome, ponavljajoče se misli, negativne izkušnje iz preteklosti itn.). Ker je prvo srečanje s terapevtom za večino vsaj nekoliko stresno, lahko pozabite omeniti celo stvari, ki vam sicer povzročajo ogromno težav. Tako je dobro, da imate pri sebi list z osnovnimi iztočnicami, saj boste posledično terapevtu lažje pojasnili svojo situacijo.

- Oglas -

2. Pripravite seznam tem, o katerih se želite pogovarjati

Poleg seznama, na katerem so zajete vaše težave in glavni cilji, je dobro pripraviti tudi seznam tem, ki bi jim želeli med terapijo posvetiti posebno pozornost (na primer teme, povezane z odnosi, ali teme, povezane z usklajevanjem delovnih obveznosti in prostega časa). Terapevti so sicer usposobljeni za to, da poskrbijo, da vam je med terapijo čim bolj prijetno, in da vseskozi vodijo pogovor, zato se vam ni treba bati mučne tišine, vendar pa lahko omenjeni seznam pomaga pri tem, da bo terapija zasnovana tako, da boste od nje odnesli čim več.

Kako poteka psihoterapija

3. Rezervirajte si dovolj časa

Pametno je, da si na svojem urniku rezervirate tudi nekaj časa pred terapijo in po njej. Pred terapijo se boste tako lažje osredotočili in umirili, posledično pa boste med seanso lažje aktivno sodelovali. Čas po terapiji pa je pomemben za refleksijo predelanih tem, kar bo poskrbelo za dolgotrajnejše pozitivne učinke. Tako boste namreč spoznanja lažje implementirali v svoje vsakodnevno življenje. Če si rezervirate malce več časa, se obenem izognete hitenju, posledično pa stresu in z njim povezanim neprijetnim simptomom (omotičnost, prebavne težave itn.).

4. Ozavestite, da psihoterapija ni hitra rešitev

Če ugotovite, da vam terapevt ne ustreza, se lahko seveda kadar koli odločite za zamenjavo, vendar je pametno, da počakate, da bo za vami vsaj nekaj srečanj. Predvsem po prvem srečanju še ni smiselno razmišljati o menjavi, saj gre za spoznavno srečanje, med katerim poskuša terapevt zbrati čim več informacij o vas. Tako je pomembno, da upoštevate, da je terapija običajno dolgotrajen proces. Od prvega srečanja ni pametno pričakovati preveč, saj boste sicer najverjetneje razočarani.

5. Opomnite se, da je za uspešno terapijo nujna iskrenost

Vse, kar poveste terapevtu, je zaupno (razen v specifičnih, zelo redkih okoliščinah). To vam bo najverjetneje eksplicitno povedal tudi terapevt, vendar je dobro, da to ozavestite že pred prvim srečanjem. Tako boste namreč precej lažje iskreni, posledično pa se bodo vzpostavili trdni temelji za nadaljevanje terapije. S prikrivanjem pomembnih informacij in z različnimi »belimi lažmi« škodujete predvsem sebi, saj vam terapevt težko pomaga, če ne pozna vseh informacij, ki so relevantne. Ni sicer nujno, da že med prvim srečanjem razkrijete vse, kar vam leži na duši, vendar je priporočljivo, da je tisto, kar poveste, čim bolj natančno. Če vam je ob določenih vprašanjih nelagodno, terapevtu iskreno povejte, da za zdaj še niste pripravljeni govoriti o teh temah.

- Oglas -

Preberi tudi

- Oglas -