Depresija: simptomi, zdravljenje in kam po pomoč

Strokovnjaki ocenjujejo, da je depresija bolezen, za katero v nekem obdobju svojega življenja trpi šestina ljudi. Pri ženskah je depresija približno dvakrat pogostejša kot pri moških. Najbolj ogroženi so bolniki z različnimi kroničnimi telesnimi boleznimi, med katerimi je depresiven skoraj vsak drugi ali tretji. Po svetu naj bi imelo depresijo kar 121 milijonov ljudi. Resna in vse bolj pogosta motnja razpoloženja poruši čustveno ravnotežje in prizadene tudi telo. Če močno vpliva na vaše življenje, traja več kot dva tedna in če začenjate razmišljati celo o samomoru, morate poiskati pomoč. Depresijo namreč lahko uspešno zdravimo. Zdravnik vam bo po svoji presoji predpisal zdravila in vas po potrebi napotil k specialistu. Duševni in telesni znaki bolezni so različni.

Depresija

Duševni znaki

  • Pobitost. Trajen občutek žalosti, praznote, izgube in strahu se zaje v vse pore življenja
  • Nezanimanje. Prizadeta oseba v ničemer ne uživa in se ničesar ne veseli, pogosto izgubi tudi željo po spolnosti.
  • Tesnoba in strah. Tesnoba lahko traja mesece in mesece. Nekateri ljudje se že zjutraj bojijo dneva, ki je pred njimi. Tesnoba lahko prevlada nad pobitostjo in je najizrazitejši znak depresije.
  • Čustvena otopelost. Nekateri ljudje, ki trpijo za hudo obliko depresije, pravijo, da se jim zdi, kot bi popolnoma izgubili vsa čustva, celo do ljudi, ki so jim zelo blizu.
  • Depresivno razmišljanje. Oseba svet vidi drugače in vse se ji kaže v negativni luči. Muči jo občutek manjvrednosti in krivde. Osredotoča se na negativne podrobnosti in ne vidi pozitivne celote.
  • Motnje koncentracije in spomina. Zaradi nezadostne zbranosti je človek neodločen in nepazljiv, včasih tudi zmeden in zbegan.
  • Blodnje in halucinacije. Mišljenje se lahko tako popači, da oseba izgubi stik z resničnostjo.
  • Samomorilni nagibi. Mnogi depresivni ljudje razmišljajo o samomoru – včasih so to samo bežne misli ali preprosto upanje, da se zjutraj ne bodo več zbudili.

Pri nekaterih razpoloženje sploh ni spremenjeno in obiščejo zdravnika zaradi nerazložljivih telesnih težav ali zaradi sprememb, ki jih opažajo v svojem vedenju.

Telesni znaki

Depresija lahko povzroči številne telesne znake. Bolniki, ki so utrujeni, bledi ali imajo bolečine, pogosto sklepajo, da so zboleli za to ali ono telesno boleznijo.

  • Motnje spanja. Včasih so tudi vzrok za izrazito utrujenost.
  • Duševna in telesna počasnost. Stalna utrujenost. Osebi vsako delo postane težko in naporno, celo delovanje telesa je upočasnjeno (zaprtost, izostanek menstruacije).
  • Izguba teka. Hrana jim ne zbuja teka, zdi se jim omledna in največkrat ne čutijo lakote.
  • Nasprotni telesni znaki. Namesto normalnih telesnih znakov depresije, kot so motnje spanja, izguba teka in telesne teže, imajo nekateri ljudje ravno nasprotne telesne simptome: več spijo, imajo večji tek in se redijo.
  • Drugi telesni znaki. Pogoste so bolečine in tiščanje, ki največkrat prizadenejo glavo, obraz, hrbet, prsi in trebuh. Bolečine so resnične, vendar jih povzroča depresija.
  • Motnje v spolnosti. Mnogi depresivni ljudje nimajo nobene želje po spolnosti.

Kaj jih povzroči?

Znake depresije lahko povzročajo nizke ravni nekaterih kemičnih snovi v možganih – dopamina, serotonina in noradrenalina. Zaradi tega ne morejo izmenjavati sporočil med živčnimi celicami ali pa jih izmenjujejo napačno, in to lahko izzove simptome depresije.
Antidepresivi, zdravila, ki izboljšujejo razpoloženje depresivnih bolnikov, delujejo tako, da zvišujejo raven teh živčnih prenašalcev (nevrotransmiterjev). Tudi hormoni imajo lahko pomembno vlogo pri povzročanju znakov depresije. Adrenalin povzroča bojazen in strahove, pomembna je vloga ženskih hormonov, kortizol pa vpliva na odzivanje telesa na stres.
Dejavniki, ki povečujejo dovzetnost za depresijo, so tudi dednost, značajske lastnosti, družinsko okolje, spol, mišljenjski vzorci, slabo obvladovanje usode, stres in pomembni življenjski dogodki, telesna bolezen, pomanjkanje dnevne svetlobe.

Depresija

Depresija: Potrebujete pomoč

Psihoterapije so najbolj razširjen način zdravljenja depresije, deloma zato, ker ne vključujejo jemanja tablet in deloma zato, ker poudarjajo intuicijo. Vse oblike psihoterapij terjajo veliko časa, volje in moči. Če trpite za hudo depresijo, bodo morda najprej potrebna antidepresivna zdravila, ki bodo depresijo zmanjšala, in šele nato lahko začnete razmišljati o zdravljenju s pomočjo psiholoških sredstev. Vsekakor se ravnajte po zdravnikovem nasvetu. Kratkoročne terapije se običajno ukvarjajo s trenutnimi težavami, dolgoročne pa se poglabljajo v preteklost in poskušajo ugotoviti, zakaj je vaše razpoloženje takšno, kakršno je. Tretja stopnja je psihološko svetovanje, katerega namen ni spreminjati globoko ukoreninjenih težav ali zdraviti vašo depresijo, pomaga pa vam lahko, da se boste znebili nekaterih težav, zaradi katerih se je pojavila depresija.

Med kratkoročnimi psihoterapijami mnogi specialisti najbolj priporočajo kognitivno-vedenjsko in medosebno psihoterapijo. Raziskave kažejo, da so enako učinkovite kot antidepresivi pri zdravljenju napadov zmerne depresije in pri zmanjševanju tveganja za ponovitev bolezni. Pri depresiji se običajno pokaže izboljšanje po 16 do 20 terapevtskih obravnavah, ki se zvrstijo v obdobju šestih do devetih mesecev.

  • Pri kognitivno-vedenjski terapiji gre za spreminjanje negativnih misli in prepričanj ter za učenje drugačnega, primernejšega vedenja. Pomaga pri zdravljenju blage in zmerne depresije. Uporablja se lahko samostojno, nekatere raziskave pa so pokazale, da je kombinacija kognitivno-vedenjske terapije in antidepresivov učinkovitejša kot zdravljenje samo s psihoterapijo ali samo z zdravili.
  • Medosebna psihoterapija se osredotoča na odnose med ljudmi in na probleme, kot so težave pri komuniciranju ali obvladovanje žalosti ob izgubi.

Dolgoročne terapije se ukvarjajo z globoko zakoreninjenimi vzroki depresije. Njihov namen je ugotoviti dolgoletne, časovno odmaknjene probleme, a povsem mogoče je, da se po kratkem času vaše depresivno stanje ne bo še prav nič izboljšalo, zatorej je potrebno več časa.

Psihoanalitiki domnevajo, da so vse naše težave kot tudi depresija posledica problemov v preteklosti, s katerimi se nismo ukvarjali. Morda se zanje sploh nismo zmenili, morda smo jih zanikali ali poskušali pozabiti nanje, vendar so kljub temu še vedno v naši podzavesti in se povrnejo v zavest, kadar smo pod stresom ali na kakršenkoli način oslabljeni. Dolgoročna psihoterapija z različnimi metodami pomaga, da ta zatrta čustva spet splavajo na površje in pridejo v zavest; tam se jih potem ‘razoroži’ in skuša preprečiti, da bi še naprej povzročala težave.

Če trpite za blago depresijo, verjetno ne potrebujete zdravljenja z antidepresivi, pri zmerni depresiji so koristni, pri hudi depresiji pa nujno potrebni.
Vrsto zdravila in ustrezen odmerek vam bo po pregledu predpisal vaš osebni zdravnik ali psihiater, ki vam lahko priporoči tudi nekatere načine samopomoči in psihoterapijo.

Samopomoč pri depresiji

Tudi sami lahko prispevate k ozdravitvi. Različni načini samopomoči pomagajo, predvsem če so del zdravljenja, za katerega ste se dogovorili s svojim zdravnikom ali terapevtom. Poglejmo nekaj preprostih ukrepov, ki morda lahko pomagajo.

  • Poskušajte se pripraviti na pričakovane spremembe (ločitev, izguba službe), pogovorite se o njej s prijatelji.
  • Privoščite si počitek ali dopust, potem boste razmišljali lažje.
  • Pogovorite se o težavah s partnerjem, s prijatelji ali s članom družine.
  • Ugotovite, ali lahko spremenite način svojega življenja, če je ta vzrok za vašo depresijo.
  • Povežite se s skupino za samopomoč.
  • Tudi telesna dejavnost in gibanje nasploh ugodno vpliva na vaše dobro počutje. Zadostuje že nekoliko hitrejša hoja.
  • Tudi v prostem času bodite čim bolj zaposleni, da ne bo časa za premlevanje težav. Zavestno se potrudite in počnite, kar radi počnete – poslušajte glasbo, pojdite nakupovat, privoščite si masažo, pojdite na koncert ali v kino.
  • Tudi če nimate teka, se potrudite in redno jejte.
  • Ne iščite pomoči v alkoholu, saj ta ne bo rešil vaših težav. Postali boste le še bolj depresivni.
  • Poskusite si zagotoviti dovolj spanja.

Depresija

Odpravljanje stresa

Če vas muči depresija, je zelo pomembno, da ste čimbolj sproščeni. Obstajajo različni načini za sproščanje napetosti; pri nekaterih si boste lahko pomagali s priročniki, pri drugih vam bodo morali pomagati strokovnjaki
BIOLOŠKA POVRATNA ZVEZA Biološka povratna zveza ali biofeedback je posebna metoda sproščanja s pomočjo računalniške tehnike. Računalnik meri odziv kože in mišic, naučimo se prepoznavati napetost in sprostiti mišice.
AVTOGENI TRENING S preprostimi vajami umirimo um, sprostimo vse dele telesa ter dosežemo spremenjeno stanje zavesti, znano kot pasivna koncentracija.
MASAŽA Masirate se lahko sami, masira pa vas lahko tudi partner ali maser. Lahko se odločita za katero od posebnih vrst masaže, kot so šiatsu, masaža refleksnih con (refleksoterapija) in aromaterapija.
TERAPIJA Z ŽIVALMI Na nekatere ljudi, ki so dovzetni za ponavljajoče se depresije, tudi hišni ljubljenec deluje zdravilno. Vendar vsaka žival zahteva veliko vašega časa in truda.

Koristni naslovi

  • OZARA – nacionalno združenje za kakovost življenja, pomaga ljudem z dolgotrajnimi težavami z duševnim zdravjem in ljudem v duševni stiski in njihovim svojcem. Po Sloveniji deluje več enot. Telefon: (02) 252 35 98; http://ozara.org
  • ŠENT – slovensko združenje za duševno zdravje z enotami po Sloveniji. Telefon: (01) 230 78 40
  • Ob hudem poslabšanju se lahko obrnete tudi na dežurnega psihiatra, ki deluje v sklopu psihiatrične prve pomoči.