Kaj imajo skupnega ljudje, ki dočakajo 100 let in več?

Žal ne obstaja preprost in zanesljiv recept, kako dočakati visoko starost – in obenem ohraniti dobro zdravje. Vendar pa analize študij navad tistih, ki so dočakali 100 let in več, razkrivajo, da so to ljudje, ki imajo precej skupnih lastnosti. To pa seveda pomeni, da imamo na to, kako dolgo in kako kakovostno bomo živeli, precej več vpliva, kot si pogosto predstavljamo. Ne gre torej samo za »dobre gene«, ampak imajo pomembno vlogo tudi naše vsakodnevne navade. In to ne le tiste, ki jih običajno najprej povežemo z dobrim zdravjem.

Stari ljudje

Redna telesna aktivnost

Za večino ljudi, ki dosežejo visoko starost, je značilno, da so bili praktično vse življenje fizično aktivni. Seveda se je s staranjem intenzivnost njihove telesne aktivnosti zmanjšala, vendar so kljub temu ohranjali kontinuiteto. Večinoma so stoletniki ljudje, ki so v življenju precej prehodili, delali na vrtu ipd. Pogosto so tako kombinirali aerobno vadbo z vajami za moč – večinoma povsem »nenamerno«. Za dobro zdravje tako še zdaleč ni nujna draga karta za fines.

Družabnost

Zanimivo je tudi, da so ljudje, ki običajno dočakajo visoko starost, pogosto zelo ekstrovertirani. Veliko jim pomeni druženje z drugimi ljudmi. Raziskave kažejo, da naj bi tudi v povprečju tisti z močnimi socialnimi povezavami živeli dlje od tistih, ki so manj družabnih. To je najverjetneje povezano tudi z odnosom do stresa. Tisti, ki dočakajo 100 let ali več, naj bi imeli namreč navado, da svoje skrbi delijo z drugimi, kar jih razbremeni, zato stres ne pusti tako velikih posledic na njihovem zdravju.

Uživanje večjih količin sadja in zelenjave

Verjetno vsi vemo za primer koga, ki je kljub slabim navadam živel zelo dolgo. Vendar pa je to prej izjema kot pravilo. Ko primerjamo izsledke večjega števila raziskav, povezanih s to temo, namreč zelo hitro ugotovimo, da se je večina stoletnikov prehranjevala zelo zdravo. To pomeni predvsem veliko sadja in zelenjave. Prav tako pa ljudje, ki živijo dolgo, s količino hrane nikoli ne pretiravajo – pri obrokih se lažje ustavijo že ob prvih znakih sitosti.

Ohranjanje zdrave telesne teže

V povezavi s prehranjevalnimi navadami in rednim gibanjem je treba omeniti še eno, skoraj logično posledico, ki je obenem tudi skupna lastnost ljudi, ki živijo zelo dolgo. Večina izmed njih je vse življenje ohranjala zdravo telesno težo, torej ne previsoke in ne prenizke. To je seveda pomenilo manjše tveganje za srčno-žilna obolenja, diabetes tipa 2 ipd., kar je zagotovo pomembno pripomoglo k podaljševanju njihove življenjske dobe.

Zmernost pri uživanju zdravil

Mnogi si predstavljajo, da je staranje neizogibno povezano z jemanjem ogromne količine zdravil. Vendar pa to za ljudi, ki dočakajo visoko starost, sploh ne drži. Večina stoletnikov je bila namreč v življenju zelo previdna, ko je šlo za uživanje zdravil. Če ta seveda niso bila nujno potrebna, so se jim namreč raje izognili. To je pogosto pomenilo tudi povečano previdnost pri jemanju protibolečinskih sredstev, po katerih danes pogosto posegamo skoraj preveč zlahka. To seveda ne pomeni, da morate zavračati vsa zdravila. Izogibati se je smiselno predvsem njihovemu jemanju na lastno pest – torej predvsem jemanju tistih, ki jih lahko dobite brez recepta in brez predhodnega posveta z zdravnikom.

Povejte svoje mnenje - kometirajte
Deli
Karmen Jordan
Karmen Jordan, diplomirana slovenistka in literarna komparativistka, podiplomska študentka; njen vsakdan je prepreden z branjem in pisanjem. Dolgi sprehodi brez cilja, s katerimi občasno prekine svojo običajno rutino, ji pomagajo, da zbistri misli in si nabere novih moči.