Ženske, ki so pred kratkim rodile, se pogosto soočajo z bolečinami v hrbtu, ki so lahko včasih zelo hude. Bolečine v hrbtu po porodu so povezane s telesnimi spremembami, do katerih je prišlo med nosečnostjo, obstajajo pa tudi drugi razlogi zanje. Na srečo pa si lahko v večini primerov pomagate kar sami.

Bolečine v hrbtu po porodu

Najpogostejši razlogi za bolečine v hrbtu po porodu

Med nosečnostjo se je maternica razširila, kar je oslabilo mišice v predelu trebuha in spremenilo tudi vašo držo ter tako obremenilo hrbtenico. Dodatna teža pa pomeni tudi večjo obremenitev sklepov. Hormonske spremembe med nosečnostjo lahko vplivajo tudi na rahljanje sklepov in vezi, s katerimi so medenične kosti pritrjene na hrbtenico, zaradi česar imajo mnoge nosečnice občutek nestabilnosti, pojavljajo pa se tudi bolečine v hrbtu. Bolečine so lahko prisotne tako pri hoji kot pri sedenju ali med ležanjem. Pogosto se pojavijo tudi takrat, ko vstanete ali dvignete malce težji predmet. Vse te spremembe ne izginejo kar čez noč, zato mnoge ženske še kar nekaj časa po porodu občutijo bolečine v hrbtu ali križu. Bolečine so lahko prisotne toliko časa, dokler se vaše mišice ne bodo zopet okrepile.

Pogosto so bolečine v hrbtu povezane tudi z dolgim in napornim porodom. Med porodom morate namreč uporabljati kar nekaj mišic, ki jih večinoma ne uporabljate, kar pusti določene posledice. Mnoge novopečene mame pa delajo tudi napake pri dojenju, ki privedejo do bolečin v hrbtu. Pomembno je namreč, da tudi med dojenjem pazite na pravilno držo. To pomeni, da ne smete biti zviti oziroma zgrbljeni. Vaš vrat naj bo med dojenjem sproščen, podobno pa velja tudi za ramena. Dejavnik, ki lahko vpliva na poporodne bolečine v hrbtu, je včasih tudi stres, ki je povezan s povečano odgovornostjo, zato je okrevanje po porodu počasnejše. Načeloma sicer bolečine izginejo najpozneje v nekaj mesecih, nekatere ženske pa se z njimi soočajo tudi precej dlje. Bolečine v hrbtu po porodu so sicer bolj značilne za tiste ženske, ki so imele z njimi težave že pred in med nosečnostjo, prav tako pa se pogosteje pojavljajo pri ženskah s prekomerno telesno težo.

Postopno uvajanje telesne dejavnosti v vsakodnevno rutino

Zaradi bolečin v hrbtu je morda telovadba trenutno zadnja stvar, o katerih bi želeli razmišljati, vendar vam lahko prav telesna dejavnost pomaga pri ublažitvi simptomov. Fizična aktivnost bo namreč okrepila vaše trebušne mišice in izboljšala vašo gibljivost, kar bo imelo tudi pozitiven vpliv na hrbtenico. Priporočamo vam, da najprej začnete s krajšimi, zelo počasnimi sprehodi. Malce kasneje se priporoča tudi plavanje, saj lahko tako okrepite svoje mišice, ne da bi pri tem obremenjevali sklepe.

Ko se vaš ginekolog strinja, da ste pripravljeni na to, lahko začnete tudi s posebnimi vajami, namenjenimi krepitvi hrbta in trebušnih mišic. Priporočljive so tudi vaje za krepitev medeničnega dna. Ena izmed možnosti, ki so vam na voljo, je ta, da ležete na tla in pokrčite kolena. Stopala naj bodo na tleh. Počasi vdihnite in sprostite trebuh, da se napne. Nato izdihnite in nežno potisnite trtico proti popku, medtem ko naj bodo vaši boki na tleh. Ko dosežete skrajni položaj, napnite zadnjične mišice in jih nato sprostite. Ponovite približno 10-krat. Če je za vami carski rez, morate s takšnimi vajami počakati vsaj 8 tednov. V vsakem primeru se pred načrtovano telesno aktivnostjo vedno posvetuje z ginekologom. Če imate težave z bolečinami v hrbtu po porodu, so lahko dobra rešitev tudi raztezne vaje ali joga, vendar se ne lotevajte zahtevnejših vaj. Kadar se v določenem položaju pojavi nelagodje, se nemudoma ustavite.

Majhni ukrepi, velika sprememba

Telesna aktivnost pa ni edino, kar vam lahko pomaga pri ublažitvi bolečin v hrbtu po porodu. Še pomembnejše so vaše vsakodnevne navade, ki jim morda ne posvečate pretirane pozornosti, vendar se lahko prav tu skriva ključ do rešitve vaših težav.  Zelo pomembno je, da ste čim bolj pozorni na svojo držo, kar velja tudi za dojenje. Za dojenje izberite primeren stol, koristen pa je lahko tudi počivalnik za noge. Stol naj ima tudi naslonjala za roke, boljšo podporo hrbtenice pa lahko dosežete tudi z uporabo blazin. Otroka vedno dvignite proti prsim, namesto da se sklanjate. Preizkusite različne položaje za dojenje in ugotovite, kateri vam najbolj ustreza. Če se bolečine pojavljajo predvsem v zgornjem delu hrbta in čutite napetost v ramenih, vam bo morda pomagalo, če boste med dojenjem ležali na boku.

Previdni bodite tudi pri dvigovanju predmetov, seveda pa tudi pri dvigovanju otroka. Vedno pokrčite kolena, saj boste tako preprečili preobremenjenost hrbta in poškodbe. Izogibajte se dvigovanju težjih bremen, še posebej če je za vami carski rez. Vsi našteti ukrepi lahko močno ublažijo težave s hrbtenico in prispevajo k temu, da se boste čim prej znebili neprijetnih bolečin. Poskusite lahko tudi z masažo in s toplimi obkladki, včasih pa lahko pomaga tudi topla kopel. Če bolečine kljub vsem ukrepom ne izginejo ali postajajo celo intenzivnejše, pa je vsekakor dobro, da se glede težav posvetujete tudi z zdravnikom. To velja še posebej v primeru, da se poporodnim bolečinam v hrbtu pridruži tudi povišana telesna temperatura.

Preberite tudi: Vaje za hrbtenico: Vadba je najboljši analgetik