Prebava in zdravje: Smo to, kar prebavimo

Pravijo, da smo to, kar jemo, toda bolj pravilno bi bilo reči, da smo to, kar naše telo absorbira. Pomembno je namreč, kako učinkovito prebavljamo hrano, ki jo zaužijemo. To je tisto, kar dejansko določa naše zdravje. Zdrava prebava je torej ključ do zdravega telesa ter zdravega duha.


Ali trpite za slabo prebavo? To morda pomeni, da ne absorbirate vseh hranilnih snovi, čeprav telesu nudite le najboljšo hrano, polno hranilnih snovi.

Kako zdrava je naša prebava je odvisno od prehrane

Kaj se dogaja s prebavo

Razlogi za tako ali drugačno prebavo tičijo v našem edinstvenem telesu, ki se razlikuje od vseh drugih. Upoštevati moramo gene, starost, spol, zdravstveno stanje, aktivnosti, s katerimi se ukvarjamo, in še mnogo drugih dejavnikov, ki določajo potrebe našega telesa po določenih hranilnih snoveh.

Slaba prebava vodi v vrsto kroničnih bolezni, kot so artritis, Alzheimerjeva bolezen, sladkorna bolezen, bolezni srca in ožilja ter rak. Tudi druge bolezni, kot so celijakija, psoriaza, ustni zadah, zgaga, akne, kronično zaprtje, diareja, utrujenost, depresija, pa tudi prehranske alergije ter spremembe razpoloženja so lahko posledica slabega prebavnega sistema.


Najpogostejša zdravstvena težava v zahodnem svetu je nizka raven klorovodikove kisline (HCL) v želodcu. Njeno pomanjkanje se kaže v slabi prebavi, ki vodi v zaprtje ter pospešuje rast kvasovk in patogenih bakterij znotraj našega prebavnega sistema.

Klorovodikova kislina razgradi beljakovine v želodcu in tvori pomembno pregrado za mikroorganizme, kot so bakterije. Nizek nivo te kisline omogoča razvoj bakterije H. Pylori, ki je eden izmed najpogostejsih vzrokov za nastanek raka ali čira na želodcu.

Kaj vpliva na slabo absorbcijo hranilnih snovi v telo

Za to so odgovorne različne alergije in netolerantnost na določeno hrano, premajhno izločanje kisline v želodcu, vzdražena ali vneta sluznica v črevesju ali prebavilih, pa tudi nizka proizvodnja prebavnih encimov, kvasna in parazitska infekcija, motnje v delovanju trebušne slinavke, žolčnika in jeter ter operacije prebavnega trakta. Vse navedeno vpliva na slabo absorpcijo hranilnih snovi v telo.

Povečanje nivoja HCl

Kaj lahko storimo, da povečamo nivo klorovodikove kisline v želodcu? Najpreprostejša metoda, ki so jo zdravniki poznali ter uporabljali že pred več kot stotimi leti, je zaužitje jabolčnega kisa, pomešanega z vodo. Zaužitje te mešanice pred vsakim obrokom naredi želodec bolj kisel. Med čudovitimi pripravki, ki delujejo enako, so tudi ingverjev čaj, sveži zelenjavni sokovi, še posebej sok iz stebelne zelene in zelja. Ti prav tako izboljšajo prebavo ter pospešijo izločanje kisline v želodcu.


Če imate leno in počasno črevo, če se vam po hrani spahuje in vas mučijo vetrovi, je lahko za vas izvrstna rešitev švedska grenčica. Vzemite jo tik pred uživanjem hrane in spodbudila bo vašo prebavo. Vpliva namreč na nastanek in izločanje klorovodikove kisline.

Prebavljanje je zapleten postopek, v katerem potekajo kemični in fizikalni procesi, ko se hrana razgradi v več prehrambnih komponent. Pri procesu prebavljanja imajo izredno pomembno vlogo prebavni encimi, ki so v t. i. živi hrani, to je presni hrani, ki ni pregreta na visokih temperaturah ali predelana na kakršenkoli način (presno sadje in zelenjava, sveže stisnjeni sokovi, oreščki, semena, alge in kalčki).

Ugotovite, koliko kisline imate v želodcu

Obstaja preprost preizkus, ki ga lahko naredimo doma. Ko nas boli želodec, zaužijemo eno čajno žličko limoninega soka. Če bolečina preneha, imamo najverjetneje premalo želodčne kisline. Če pa se bolečina poveča, je to znak, da je želodčne kisline preveč.

Poleg tega preprostega testa lahko naredimo še preizkus s kapsulo betaina HCl (Betain hidroklorid, pridobljen iz pese). Ta ni primeren za ljudi z rano na želodcu, in v tem primeru svetujem, da se najprej posvetujete z zdravnikom. Kapsulo le-tega vzamemo takoj po obroku, ki je sestavljen iz beljakovin in maščob. Pekoč občutek je znak, da imamo dovolj želodčne kisline. Če nas želodec ne peče, klorovodikove kisline nimamo dovolj.


Zdrava prehrana za dobro prebavo

Dobra prebava in presno prehranjevanje

Ko uživate hrano, ki pride v vaše telo v živi, presni obliki, vaše telo ohrani svoje lastne encime. Ti nato uspešno sodelujejo pri prebavnih procesih ter pri predelavi in asimilaciji hranilnih snovi.

Encimi so drobne iskrice, moč življenja, ki v telesu izvajajo biološke procese, kot so prebava, razstrupljanje, živčni impulzi itd. Encimi so aktivni, dokler niso izpostavljeni temperaturam nad 48 ˚C. Premočno segrevanje hrane jih torej uniči.

Če se hranimo le z »devitalizirano« hrano ter pri tem ne uživamo nikakršnih dodatnih encimov, je naša trebušna slinavka izredno obremenjena, saj mora opraviti vse delo. To na dolgi rok povzroči, da se naš metabolični sistem encimov popolnoma izčrpa. Ko zaužijemo kuhano hrano, telo za njeno prebavljanje porabi veliko energije, zato smo po njenem zaužitju utrujeni in po navadi tudi zaspani. Drugače je, če pojemo obrok žive, presne hrane. Takrat se počutimo lahkotnejše, mirnejše ter bistrejše in naša prebava je lažja.

Dr. med. Edward Howell, pionir raziskav o encimih, je odkril, da ljudje, ki se hranijo večinoma s presno hrano, ne obolevajo tako pogosto ter tudi hitreje ozdravijo kot tisti, ki uživajo večinoma kuhano hrano. Prehod k presni hrani naj ne bo silovito hiter, ampak počasen in postopen. Cilj vašega potovanja naj bo 70–85 procentov presne hrane na dan.


Prepustnost črevesja

Naj omenim še skrivno težavo, s katero se srečujejo milijoni ljudi, pa se je največkrat niti ne zavedajo. Gre za sindrom prepustnosti črevesja, ki ne prizadene le prebavnega sistema, pač pa vodi tudi v celo vrsto drugih zdravstvenih težav. Navedeni sindrom je dobro znan alternativnim zdravnikom, naturopatom ter nutricionistom, medtem ko ga tradicionalna zahodna medicina ne priznava kot bolezen. Gre za vnetje črevesne stene, ki lahko povzroči slabo absorpcijo mnogih nadvse pomembnih mikrohranil. Vnetni proces povzroči otekanje in prisotnost mnogih strupenih snovi, ki zavrejo absorbcijo vitaminov in za telo bistveno pomembnih aminokislin.

Prepustno črevesje hranilnih snovi ne absorbira pravilno, zaradi česar trpi naša prebava in drute telesne funkcije. Tako se v telesu pojavi tudi pomanjkanje vitaminov in mineralov, kar povzroča napihnjenost, vetrove ter trebušne krče. Vse navedene težave sčasoma pripeljejo do večjih sistemskih zdravstvenih tegob, kot so utrujenost, glavoboli, pomanjkanje koncentracije ter težave s pomnenjem. Vnetje črevesne stene povzročajo številni dejavniki. Črevesna sluznica mora biti za optimalno delovanje črevesja zdrava, bakterijska populacija v samem črevesju pa uravnotežena. To sta najpomembnejša dejavnika, ki določata črevesno zdravje. Ob pomanjkanju enega samega, se prepustnost črevesja spremeni, na črevesnih stenah se pojavijo majhne razpoke, ki omogočajo vstop strupenih substanc v krvni obtok. Tako bakterije, glivice in njihovi toksini, pa tudi neprebavljene beljakovine, maščobe in odpadki, ki v zdravih pogojih ne bi imele te možnosti, sedaj skozi poškodovane hiper propustne stene črevesja pronicajo v krvni obtok.

Draženje in vnetje

Vnetja povzročajo antibiotiki, ki vodijo v razrast nenormalne črevesne flore, v kateri se z veseljem udomačijo bakterije, paraziti, kandida ter druge glive. K vnetju črevesne flore znatno pripomore tudi uživanje alkohola in kofein, ki sta obe močni dražili, prav tako hrana in pijača, ki je okužena s paraziti in bakterijami (H. pylori). Vnetje črevesne stene povzročajo tudi kemikalije, prisotne v konzervirani in predelani hrani (barvila, konzervansi), glive ter mikotoksini, ki se kopičijo v skladiščenih žitih, sadju ter prečiščenih ogljikovih hidratih. Pomanjkanje encimov, laktaze in celiakija so prav tako vzroki za tovrstno vnetje. Nadalje med povzročitelje vnetja prištevamo tudi kortikosteroide, ki jih dobivamo na recept, pa tudi hormonske tablete, kot so kontracepcijske tablete in druge.

Vnetje povečuje tudi uživanje hrane, ki je polna visoko prečiščenih ogljikovih hidratov (čokoladne ploščice, piškoti, torte, beli kruh, brezalkoholne pijače). Vse nas seveda zanima, kako »pozdraviti« črevesne stene ter jih povrniti v prvotno popolno delovanje? Odgovor je preprost, a hkrati ni enostaven: popolna sprememba prehranskih navad. Z jedilnika moramo črtati sladkor, belo moko ter vsa živila, ki vsebujejo gluten (pšenica, ječmen in rž). Prav tako se moramo izogibati mleku, mlečnim izdelkom ter živilom, ki vsebujejo visok delež maščob, ter živilom, ki vsebujejo kofein ter alkohol.


Prebavi prijazno

Naj pri tem omenim čudovite probiotike, encime in L-glutamin. Dodajanje koristnih probiotikov bo našemu telesu v veliko pomoč pri prebavljanju ter pretvarjanju hrane v druge hranilne snovi. Probiotiki, o katerih več pišemo na naslendjih straneh, ohranjajo ravnotežje v črevesju ter slabim bakterijam preprečujejo, da bi se preveč razrastle. Vnos dobrih probiotikov je zato izrednega pomena za ponovno vzpostavitev zdravega ravnovesja v črevesju. Nadvse koristno in nujno je tudi dodajanje prebavnih encimov, saj z leti upada njihova raven v telesu. Priporočljivo jih je uživati skupaj s hrano pri vsakem obroku.

Večinoma temeljijo na rastlinskih izvlečkih. Podpirajo razčlembo, absorbcijo in uporabo makronutrientov. Naša prebava bo na ta način lahko spet dosegla svoje optimalno delovanje. Med omenjenimi je tudi aminokislina L-glutamin, ki je prav tako temeljna za dobro delovanje prebavnega in imunskega sistema. Lahko pripomore k izboljšanju črevesne sluznice ter ohranja njeno strukturo in celovitost. Dajmo torej našemu telesu na razpolago vsa orodja, da se bo pozdravilo samo, in ga negujmo z nežnostjo in ljubeznijo.

Piše: Simona Stepančič, naturopatinja in holistična nutricistka

VEČ VSEBIN: